“Dinin siyasetle hiç ilgisi olmaması gerektiğini söyleyenler, dinin ne olduğunu bilmiyorlar demektir.”

Mahatma Gandhi

Kullanıcı 
Şifre
 

*her saat güncellenmektedir

III. Günler: sıradan ve özel
–Metin Karabaşoğlu

[*4.602 yazı içinden]

Hüsrev’in sakosu

Seyhan Demir*

ÖNCELİKLE BELİRTMEK isterim ki yazıya pek istidadım yoktur. Daha doğrusu bugüne kadar yayınlanmış hiçbir yazım yoktur. Ancak üstadın bu cümlesinin gizli kalmasınada gönlüm razı gelmedi. Belki başkaları önceden farketmiştir.Ama benim için yeni ve anahtar bir cümle olduğu için ilk defa bir yazı yazmak istedim. Yani Amerika’yı ben yeni keşfettim.

Bu sitenin müdavimlerinin bildiği, özellikle de sevgili Metin ağabeyin yazılarında vurgulandığı üzere, modernizmin eşyaya bakış açımızı ne kadar maddîleştirdiği izahtan varestedir.

Yazımın sebeb-i vücudu olan cümle, bence eşyaya bakış açımızı Üstadın bakış açısına getirmesi için belki de bir şifre gibi kullanılabilir ve dostlar arasında tedavüle sokulabilir kanaatindeyim. Yani bu cümle iştihar bulsa ve herkesin dilinde vird gibi kullanılsa, zannımca abartı olmayacaktır.

Bu kadar girişten sonra cümleyi hemen söyleyeyim. Barla Lâhikası 167. sayfada başka bir konudan bahsettikten sonra, cümlelerin akışı içerisinde “Hüsrev’in sakosu yanımda makbul bir misafirdi, gönderiyorum” diyor üstadımız.

İlk bakışta cümle dikkati çekmiyor. Ancak biraz düşününce sırları ortaya çıkmaktadır kanaatindeyim.

Zira bir cekete misafir muamelesi yapan, hatta ona makbul bir misafir diyen, bu kadar ince ruhlu bir insan nasıl başkalarının canını üzecek bir faaliyet içinde bulunabilir ki... Hatta, Üstadı zemmedenler bu cümle ile ilzam edilebilir kanaatindeyim.

Bir cekete misafir diyene bu asırda deli gözüyle bakıldığı aşikardır. Ancak deli de deseler, hakikat budur ve öyle bakanlar yanılmaktadır.

Bu sitenin müdavimleri için lâfı uzatmaya hacet yok. Okuyuculardan isteğim, Risale-i Nur’da rastladıkları, ilk anda farkedilmeyen ama aslında son derece ince hayat ve tefekkür dersleri taşıyan bu ve benzer cümlelerin paylaşılması için ortak bir havuz oluşturulması. Hatta, bu sitede bir köşe neden oluşturulmasın?

  26.11.2007

© 2015 karakalem.net, Seyhan Demir

  1.  Bu yazının uygun formatta çıktı'sını almak istiyorum.

6eşya hayat ve insanismail süphandağı, 05.02.2008, bitlis

Kediler için kullanılan tanımlama: …bu canavarcıklar ( 24.söz)

Güneş için kullanılan tanımlama: …ey yeryüzünü ışığıyla yaldızlayan ve bütün çiçeklerin yüzünü güldüren dünya güzeli ve gök nazdârı olan nazenin güneş! (12. Söz)

Çiçekler için kullanılan tanımlama: .… çiçeklerin zarif gözlerinden

Taze bitki (nebatat) için kullanılan tanımlama: ...ve sümbüllerinin tazecik dişlerinden takattur eden(29. Lem’a)

Sinekler için kullanılan çeşitli tanımlamalar: …. sineklerin terhisat zamanı küçücük kuşlar böyle nüshaları çoğalan neviler o küçücük kaderi mektupları… kudret kelimelerinin nüshaları…

Yaban arıları için kullanılan tanımlama: …. Sinek taifesinin eşkiyası (Latif Nükteler)

Kuşların ötüşleri için kullanılan tanımlama: …bir kasidehan, bir nutukhan, bir tesbihhan (Bülbül bahsine Tetimme..)

Allahu Ekber için kullanılan tanımlama: … bu kelime iki arkadaşıyla… (11.şua.)

Varlık için (Manzara) kullanılan tanımlama: …Bir güldeste-i marifet….

Varlık için (Manzara) kullanılan tanımlama: …Bir hitap çiçeği…

Varlık için (bahar manzaraları) kullanılan tanımlama: …ağaçlar ve nebatlar süngücüklerini taktıkları zaman.. 10. söz

Varlık için (Bitki) kullanılan tanımlama: … Ağaçların raksa gelmesi

Ağaçların hazinane hemhemeleri

Ağaçların cenazeleri

Ağaçların fikri kanaatleri

Varlık için (Bitki, hayvan) için kullanılan tanımlama: ….Kuşcuklar, yeşilcikler, ağaçcıklar

Zerreler, atomlar için kullanılan tanımlama: …. Zerrat tarlası

Varlık için( nebatat) kullanılan tanımlama: ….Mısır sünbülünün gömlekleri

Gökyüzü ve kitap için kullanılan tanımlama: … Yıldızları Konuşturan bir Yıldıznâme

Bitki ve kitap için kullanılan tanımlama: … Siyah Dutun Meyvesi

Bitkiler ve kitap için kullanılan tanımlama: …Çam, Katran, Ardıç, Karakavağın Meyvesi

5Ustadin muhtesem kullukta ki esitlik ve esya ve kardeslik anlayisi ve tabii ki muktesitligi.grcn, 05.02.2008, nrvc

"Sikke-i Gaybiye’nin fiyatı olarak elli Rehber’i nâşirlerinden parasını verdim, aldım, size gönderiyorum.Hem o mübarek mecmuanın bir mübarek fiyatı olarak :

1-Bana hizmet eden ve

şimdilik pek lüzumu bulunmayan ve başkalarına da vermek istemediğim

iki tencere

ve

2- On beş sene giydiğim

pamuklu entari

ve

3- Gayet mübarek bir kitaba mukabil,

bir çaydanlık

ve

4-Yirmi dört seneden beri

tıraşa hizmet eden bir ustura

ve

5-Cok zamandan beri

bana hizmet eden bir çarşaf,

sonuc : hâzır Kılıç Ali’nin pederiyle Ahmed Rasih’in tahmin ve tensibiyle,

dokuz lira tencere,

dokuz lira da çaydanlık,

dokuz lira tıraş bıçağı,

pamuklu entari

ve

çarşaf ile

iki el havlusu

ve

bir iç donu

ile

bir pamuklu gömlek =

fiyatı yekûnu yüz yirmi beş lira ( 125 ) tahmin edilmiştir.

Hâzır olan zâtlar bu kıymeti takdir ettiler. Ben daha az fiyat verdim;

bu fiat çoktur derim.

Umuma selâm.Bediuzzaman Said Nursi

ozellikle 1-4-5. maddelerde ki ifadeler kapitalizmin aginda kapitalle ugrasan bizlere cok uzak gibi. Siz hic esyalari ile carsafi ile arkadas birisi gordunuz mu?

4USTAD BEDIUZZAMAN SAID-I NURSI`YE NASIL BAKILMALI ?gurcan sevgican, 12.12.2007, norvec

ustad hz.lerinin ancak ve ancak su sekilde anlasilabilecegini ve ona ancak bu sekilde bakilabilecegini ki :

KAINATI OKUYAN KUR`AN-I KERIM in talebesi olmasi hasebiyle ve sadece onu ustad olarak kabul etmesiyle

( dolayisiyla EFENDIMIZI) , tabir-i digerle ahlak-i muhammedi ile tahalluk ve binnetice ahlak-i ilahi ile ve kur`ani ile tahalluk neticesi esma-i husna-sifat-i ilahi - sen`i rububiyetin gereklilikleri ve hikmet-i kur`an a ittiba ve sunnet-i peygamberiyeye ( 2 si disinda : evlilik - sakal ) tam ittibai ve temessuku ve bagliligi neticesi yildizlarla konusan,sularin zikrini dinleyen , yunus emrenin sordugu sari ciceklerin hepsi ile arkadas olan , kuslari seven , kainat ve sema ve gokyuzu ve arz ile hasbihal eden ve gerektiginde sahabelerin yaninda konusurmus gibi ve sanki bir ders-i nebevide , gerektiginde buyuk peygamberlerin devirlerinde dolasan bir muharrir-i hakikat , gerektiginde 300 yil sonraki veya 50-60 yil sonraki hamzalar, omerler,aliler vesaireler ile konusup onlara ogutlerde bulunan yonleri , vecheleri toplu olarak bakilabildiginde gorulecektir ki HIKMET-I TAM - HIMMET-I AMM - HADIMU`L KURÀN - MADDI,MANEVI VE MIKRO VE MAKRO BUTUN DENGELERE RIAYETKAR VE KAINATIN VE BUTUN CUZ`U KULLI SEY`IN ARKADASI VE BUTUN VAZIFESININ AGIRLIGI YONUYLEDE ASR- SAADETTEN SONRA KI BUTUN DEVIRLERDE KI VAZIFELI SAHISLARIN IMAM-I EVLIYA VE`L MUCTEHIDINI VE

-HOCAEFENDININ- TABIRIYLE "SADECE

" PEYGAMBER OLMAYAN " VEYA MEVLANAYA SOYLENEGELDIGI AMA USTADIN DAHA DA HAKK ETTIGI

" PEYGAMBER DEGIL AMA KITABI VAR " SOZUYLE ANLASILABILECEGINI DUSUNUYORUM.

3gülay, 10.12.2007, eskişehir

Her ne kadar eşya-varlık-kainat konusuyla ilgili olmasa da oluşturulmak istenen havuza bende hayranlık uyandıran risale cümlelerinden birisini eklemek istedim.

( 13.Lema- Hikmetü'l-İstiâze-7. İşaret )

"İşte, ey ehl-i hak ve ehl-i hidayet! Şeytan-ı ins ve cinnînin mezkûr desiselerinden kurtulmak çaresi: Ehl-i Sünnet ve Cemaat olan ehl-i hak mezhebini karargâh yap ve Kur'ân-ı Mu'cizü'l-Beyânın muhkemat kalesine gir ve Sünnet-i Seniyyeyi rehber yap, selâmeti bul. "

Bir de risalelerde birçok yerde hapishane kelimesinin "Medresetül Yusufiye" olarak geçmesi ilave edilebilir.

Allah razı olsun.Selametle...

2HZ.VEFA SAID-I NURSInin esya-varlik-kainat-mevcudat anlayisi ve kirik cay kasigigurcan sevgican, 26.11.2007, nur-vech

en guzel gunlerimin yaninda gectigi degerli insan seyhan agabeyimin bana ilham vermesiyle aklima gelen ve beni ustada meftun eden yonlerinden birisidir bu ESYA/VARLIK/KAINAT/MEVCUDAT kardesligi ve munasebeti.

aslinda ustadin :

*2.elden alinma lastik ayakkabilari.

*kirilan cay kasigi ve onu attirmamasi.

*hayvanlarin bile giybetini yaptirmamasi.

*dag ve arazide ki yabani meyvelere el uzattirmayip onlarin ozellikle kis mevsimlerinde kus vesaire hayvanlarin rizki oldugunu soylemesi.

*hapishanede camasir ipine konan sineklere dokundurtmamasi

*yumurtayi delerek icmesi ve kabugunu ayni sekilde kirmadan ve ezmeden Barlanin coplugune attirmasi.

*bu minvalde bir ampulu kirdirtmamis olmasi.

BUTUN BUNLARIN perde arkasinda yumurta kabugunun sani`sine ve sanatina saygi ve KIRMA-BOZMA-EZME-TAHRIP gibi seylerden tahaffuz ve onlari copluge attirmasinda da ciddi EKOLOJIK CEVRE ANLAYISI yattigini soyleyebiliriz.

ve ayni zamanda onun ince ve pak ruh-u serifinin insanin insanligini ve ruhi yapisini yavas yavas bozacak , tahrip edecek hal ve tavirlardan fersah fersah ictinabini gozler onune seriyor. allahu a`lem.

sonuc olarak

ustadda - insanin ihtiyari ve sorumlulugu mahfuz - KULL de cuz olma hali de diyebilecegimiz veya RESHA olup kendisini yok etme ve LA MABUDE-LA MAKSUDE ILLA HU makaminda kainatin butun zerratini kardesleri bilip kullukta kendi ile ayni gorme anlayisi diyebilecegimiz bir esya/varlik/kainat/mevcudat anlayisi var. ol sebeple CAY KASIGININ ATOMLARI ile YUMURTA KABUGUNUN ZERRATI VE HUSREVIN SAKOSU ona dost-kardes ve arkadas gozukuyor. ve butun bunlardan sonra binnetice anlasiliyor ki irdelenmesi gereken USTAN BEDIUZZAMAN in bir de ciddi VEFA anlayisi var.

anladigim kadariyla bu siralar halveti bir halette olan ismail abimede ustad bediuzzaman ile birlikte bu son kainat sayfasi olan ahir zamanda halveti olmaya izin olmadigini soylemek ve kendisini CELVETI lige davet etmek isterim :)

muhammed-i muhabbetle / muhabbet-i muhammedle ( aleyhisselam ) !

1nesne - eşya farkıismail süphandağı, 26.11.2007, bitlis

azizim seyhan kardeşim;

vurgunuz, belirlemeniz bana bu minval üzre kullanımları hatırlattı. insan varlık arasındaki tevhid kaynaklı münasebete muazzam bir vurgu olarak görülebilir bu bakış.

ilk aklıma gelenler:

1-ağaçların hazinane hemhemeleri

2-bilumum... hapishane meyveleri

3-yaban arıları için: sinek taifesinin eşkiyası

4- iki arkadaş kelime

5-bahar nazeninleri

6- zerrat tarlası

7- fistan kelimesiyle kullanılmış muazzam bir cümleydi tam hatırlayamdım...

vesaire: said nurside insan varlık arasındaki ilişkiyi dil üzerinden kuran bu örneklemeler üzerine bir yazıyı kaleme almıştım. inşaallah haneberduş olmaktan kurtulduğum ilk anda yazıyı buraya aktaracağım.

duayla




© 2000-2015 Karakalem Yayıncılık Ltd. Şti.
Tel: (0212) 511 7141  GSM: (0543) 904 6015
E-mail: karakalem@karakalem.net
Program & tasarım: Orhan Aykut